Logopeda szkolny - Edyta Sierżęga

KONSULTACJE DLA RODZICÓW ODBYWAJĄ SIĘ W ŚRODY 14:40-15:25
gabinet 17a na I piętrze
Propozycje ćwiczeń oddechowych oraz gimnastyki buzi i języka można obejrzeć:
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
Gry planszowe do utrwalania głosek wykonane w domu przez uczennice klas pierwszych.

Julia Maciejczyk, kl. I a

Nicola Galas, kl. I b

Gimnastyka buzi i języka w formie gry planszowej

Źródło: https://www.facebook.com/rysopisysketchnoting/photos/a.218048041893862/420849474947050/?type=3&theater
Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/.../wiosenna-gimnastyka.../

Podstawową zasadą skutecznej terapii logopedycznej jest systematyczna praca z dzieckiem w domu. Zachęcam do codziennych ćwiczeń, bez których nie będzie oczekiwanych efektów lub bardzo rozłożą się w czasie.
Badanie mowy przeprowadzam na początku roku szkolnego we wrześniu, aby w październiku rozpocząć zajęcia logopedyczne. Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Zadania logopedy w szkole:
1. Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem)
- czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej,
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną,
- współpraca z nauczycielami i specjalistami.
2. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych).
- przeprowadzanie badań mowy dzieci,
- zdiagnozowanie logopedyczne za pomocą arkusza zatwierdzonego przez dyrektora szkoły,
- udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom.
3. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem).
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci,
- systematyczne prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć logopedycznych w szkole,
- ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,
- usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych,
- usprawnianie słuchu fonematycznego,
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej,
- usprawnianie analizatora wzrokowego,
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy,
- umiejętności wypowiadania się,
- wyrównywanie opóźnień mowy,
- korygowanie wad wymowy,
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego,
- usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych,
- wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją,
- udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii,
- prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu,
- kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, ortodontyczne w razie konieczności – neurologiczne,
- poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dziećmi objętymi terapią.